måndag 25 januari 2010

Milk 'N' Cookies - Typically Teenage

http://spotibot.com/track/3vbqB6SSUDM0bIbXs2kdjl



Upptäckte detta band under en vistelse i New York för två år sedan. Bodde hos en vän i Bushwick och fick en dag se en LP med Milk 'N' Cookies på golvet. Eftersom skivan såg ut som något jag skulle gilla så frågade jag vad det var för något. - En reissue med ett glammigt powerpopband ifrån 70-talet, du kommer älska det, var svaret jag fick. Ett par dagar senare hade jag fortfarande inte köpt en enda skiva så jag begav mig till Other Music för att besöka en annan vän som jobbade där. Jag bad honom välja ut ett par skivor åt mig och fick i handen en 12" med Crystal Stilts samt Milk 'N' Cookies reissuen. - Du kommer älska Milk 'N' Cookies, sa han. - Okej, sa jag och köpte såklart skivorna. 2010: Milk 'N' Cookies reissuen finns på Spotify, jag älskar den fortfarande.

1976 spelade Milk 'N' Cookies ofta med band som The Ramones och Talking Heads. Det var tänkt att de skulle bli nästa stora band men p.g.a. skivbolagsstrul när debutskivan släpptes 1976 så tog det inte lång tid innan bandet splittrades. Bassisten Sal Maida gick med i Sparks, gitarristen och låtskrivaren Ian North gjorde solokarriär och sångaren Justin Strauss gifte sig med skådespelaren Kathleen Turner (ni vet hon från min favoritfilm "Den vilda jakten på stenen")

Tyvärr finns det ingen video till "Typically Teenage". Istället blir det ett medley med låtarna "Tinkertoy tomorrow", "Chance to Play" och "Good Friends" från samma skiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar